Kabir azabı

Sual: Geçen günkü yazınızda kabir azabının hak olduğunu bildirdiniz. Fakat bu hususta ayet-i kerime yok mudur? Kabir azabını kimler inkar ediyor?

CEVAP

Mutezile fırkası, kabir hayatını ve kabir azabını inkar etmiştir. Ehl-i sünnet âlimleri ise, bunların vaki ve hak olduğunu vesikalarla bildirmişlerdir. Birkaç vesika:

1- İmam-ı a'zam hazretleri buyuruyor ki:

 Kur'an-ı kerimde (Onlar, sabah-akşam ateşe sokulurlar. Kıyametin kopacağı günde, "Firavn hanedanını azabın en çetinine sokun!" denilecek) buyuruldu. (Mümin 46)

Sabah-akşam görecekleri azab, Kıyamet gününden öncedir. Ayetin devamında onların şiddetli azaba sokulacağı bildiriliyor. Birincisi kabir azabını, ikincisi ise Cehennem azabını gösteriyor. (El-Kavlülfasl)

İmam-ı Gazalî hazretleri de, (Bu ayet-i kerime kabir azabını gösteriyor) buyurdu. (İhya)

2- (Günahları yüzünden suda boğuldular, ardından da ateşe atıldılar.) [Nuh 25]

Ayet-i kerimede geçen "Feüdhılu" kelimesindeki F harfi, hiç ara verilmediğini gösterir. Yani (Suda boğulduktan hemen sonra kabirdeki azaba maruz kaldılar.) demektir. (El-Kavlülfasl)

3- Kabir hayatını bildiren ayetlerden biri de şudur: (Allah yolunda öldürülenleri [şehidleri] ölü sanmayın! Bilakis onlar diridir.) [A. İmran 169]

4- İbrahim suresinin 27. ayet-i kerimesinde kabir hayatının ve kabir suâlinin hak olduğu, müminlere kavl-i sabit ihsan edildiği bildiriliyor. Buharî ve Müslimdeki hadis-i şeriflerde kabir suâlinde müminlerin kavl-i sabit yani kelime-i tevhid üzere olacakları, zâlimlerin şaşıracakları bildirildi. (Celaleyn)

5- İmam-ı Şaranî hazretleri, (Taha suresinin 124. ayet-i kerimesindeki "Maişeten danken" kabir azabını bildiriyor.) buyurdu. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Mümin kabrinde yemyeşil bir bahçe içindedir. Ayın ondördü gibi aydınlatılır. "Feinne lehü maişeten danken" ayeti, kâfirlerin kabirde görecekleri azabı bildirir. Kâfire 99 tinnin musallat olur. Tinnin, yedi başlı bir yılandır. Kâfirleri kabirlerinden kalkacakları zamana kadar sokup azab ederler. [Tirmizî]

online casino

6- (Tekasür 3)deki, bu övünmenizin kötü akıbetini "İleride bileceksiniz!" demek, "Ölürken" demektir. 4. ayetindeki "Yine ileride bileceksiniz" ise "Kabirde" demektir. (Celaleyn, Medarik)

[M.Tezkire-i Kurtubide de böyle bildiriliyor.]

7- (Ölü iken sizi diriltti. Tekrar öldürecek ve tekrar diriltecek) [Bekara 28]

İkinci dirilme kabirde olacaktır. İmam-ı Nesefi de bu ayetin kabir azabı ve nimetine işaret ettiğini bildirmiştir. (Şeyhzade)

8- (Orada yaşayıp, orada öleceksiniz, yine oradan dirilip çıkarılacaksınız) [Araf 25)

İmam-ı Nesefi hazretleri, "Orada"dan maksat "kabir" olduğunu bildiriyor. (Şeyhzade)

9- (Allah sizi diriltir, sonra öldürür.) [Casiye 26]

İmam-ı Nesefi, buradaki diriltmenin kabirde olacağını bildiriyor. (Şeyhzade)

10- (Onları iki defa azaba uğratacağız.) [Tevbe 101]

Bu azablardan biri kabir azabıdır. (Kadi Beydavi)

İmam-ı Süyutî hazretleri "Kabir azabı" ile ilgili (Şerhussudur) isminde müstakil bir eser yazmıştır. Buharî ve Müslim ve daha bir çok hadis kitabından kabir azabı ile ilgili hadisler nakletmiştir. Her hadis kitabında kabir azabı ile ilgili hadisler vardır. Kabir azabını inkar eden, bütün bu hadis kitaplarını inkar etmiş olur.

Hz. Aişe validemiz, (Ya Resulallah, bu ümmet, kabirde çeşitli felaketlerle karşılaşacak, benim gibi zayıf kadınların hali ne olacak?) diye suâl etmiş, Peygamber efendimiz cevap olarak, [aşağıda meali bulunan] ayet-i kerimeyi okumuştur. (Bezzar)

(Allahü teâlâ, iman edenlere, dünya ve ahırette de sabit sözlerinde sebat ihsan eder.) [İbrahim 27]

İslâm âlimleri, kabir hayatının ahıret hayatından olduğunu, kabir azabının da ahıret azablarından olduğunu bildirmişlerdir. (Mektubat-ı Rabbanî)

geri    kabir    ileri